0–4 vuotiaiden oppimiskokonaisuudet
Aloittelijan oppimiskokonaisuudet ja tehtävät sopivat kaikille. Aiempaa kokemusta ei tarvita. Aloittelijan tehtävistä on hyvä aloittaa ja edetä taiturin ja supertaiturin tehtäviin.
”Jäljet-projekti”
Mikä tuolla metsässä on liikkunut? Kenen jäljet nämä ovat? Lapset olivat kiinnostuneita erilaisista lumelle jääneistä jäljistä, joiden omistajaa mietittiin yhdessä ja etsittiin merkkejä jälkien jättäjästä (mm. osittain nakerrettu käpy, papanat lumella).
”Kauppaleikki”
Tilhien ja Leivojen ryhmien yhteinen kauppaleikki projekti. Leikkiin luotiin yhdessä lasten ja perheiden kanssa, oppimisympäristö rakennettiin ryhmien väliseen aulatilaan.
”Kevään merkit”
Jatkoimme Kevään merkit-projektin avulla talvella ja alkukeväästä ryhmässämme ollutta teemaa, jolloin olimme tutkineet lunta ja jäätä, eli veden eri olomuotoja. Metsäretkellä etsimme ja tutkimme kevään merkkejä. Etsimme vastauksia kysymyksille ”mitä luonnossa tapahtuu?” ja ”mitä lumelle tapahtuu?
”Luontoretkellä-leikki”
Leikittiin Luontoretkellä-leikkiä sisällä ja ulkona. Ulkona luonnossa korostettiin lasten luontaista uteliaisuutta sekä tutkimisen ja liikkumisen halua. Rakennettiin luontoretkien innoittamana lasten kanssa sisälle luontoleikkiympäristö, jossa ulkona koetut ja ihmettelyt asiat toistuvat ja heräsivät uudelleen eloon.
”Runosta projektiksi, Ankkalammessa -Kirsi Kunnas”
Tänä vuonna vietetään Kirsi Kunnaksen 100 -juhlavuotta. Olemme Heikinharjun Luontokodolla koonneet teemaan liittyen ideoita sekä tuottaneet materiaalia, miten runosta saadaan tehtyä projektin muodossa laaja-alainen kokopäiväpedagoginen kokonaisuus. Keskeisenä menetelmänä projektissa on sanataide ja sanataiteen ympärille on rakennettu STEAM -projekti.
”Sulaminen”
Tutustuimme 4 -vuotiaiden lasten kanssa sulaminen ja sulattaminen sekä kylmä ja kuuma käsitteisiin. Harjoittelimme uuden välineen, pipetin käyttöä ja pohdimme ja oivalsimme mitä sanalla pipetoiminen tarkoitetaan.
”Suomalaisen metsän eläimet”
Suomalaisen metsän eläimet -projektin tavoitteena oli tutustua suomalaisen metsän eläimiin. Projektin aikana toteutettiin useita retkiä päiväkodin lähimetsään.
BEEBOT-KAUPUNKI
Projektin tavoitteena oli suunnitella Beebot-kaupunki. Lapset ideoivat, suunnittelivat ja rakensivat ryhmässä Beebot-kaupungin. He pohtivat millaisia asioita rakennettuun ja rakentamattomaan kaupunkiympäristöön kuului (mm. rakennuksia, kulkuvälineitä, kylttejä, puita ja pensaita). Kaupungin ideoinnissa kiinnitettiin huomiota kierrätysmateriaalien käyttöön. Käytiin tutustumassa varhaiskasvatusyksikön lähiympäristöön ja retken aikana kerättiin lähimetsästä materiaalia kaupungin rakentamiseen. Kaupunki rakennettiin ryhmä / parityöskentelynä Beebot-alustan päälle.
KOODAAMISEN JÄLJILLÄ
Tehtävänä oli ensin etsiä ja tutkia huoneesta löytyviä eläinten jälkiä. Jälkien vieressä oli arvoitus helpottamassa tunnistamista ja QR-koodin takaa löytyi eläimestä lisätietoa ja video. Tämän jälkeen lapset saivat yksin tai parin kanssa suunnitella oman mielikuvitus metsän eläimensä paperille luonnostelemalla. Omia metsän eläimiä sai lähteä toteuttamaan muovailemalla, sekä hyödyntämällä kierrätysmateriaalia. Eläimet nimettiin ja lapset saivat kertoa eläimistä asioita kuten, mitä ne syövät, minkä kokoisia ne ovat, millainen jalanjälki sillä on, missä se asuu, miten se talvehtii yms. Ulkona koodaaminen toteutettiin kaverin kanssa yhteistyössä: toinen oli robotti ja toinen ohjasi robottia ruudukolla eläinten luota oikeiden jälkien luokse.
TULIVUORI-PROJEKTI
Lapset ideoivat ja rakensivat pienryhmissä (3–4 lasta) tulivuoren erilaisia materiaaleja hyödyntäen, sekä toteuttivat tulivuoren purkauksen (tiedetutkimus). Tulivuori-projekti on laaja-alainen oppimiskokonaisuus, jota voidaan soveltaa eri ikä- ja taitotasoilla. Tulivuoren toteuttaminen voi olla osana laajempaa projektia tai yksittäinen projekti, joka voidaan toteuttaa sisällä tai ulkona esim. luonnonmateriaaleja hyödyntäen: lumi, hiekka jne.