”hydrokopteri”
Taituri
Kuvaus kokonaisuudesta
Luokka-asteet
3.-9.
Oppiainesisällöt
Kopterin valmistusprosessi kytkeytyi: matematiikan (mittaaminen, painopiste), luonnontieteiden (veden vastus, kellunta, kappaleen mallin vaikutus veden vastukseen, sähköoppi ristiinkytkennässä ja moottorin toiminta, plus- ja miinusnavat paristossa), kuvataiteen (mallin suunnittelu, palojen muotoilu, maalaaminen) ja käsityön (kuumalankaleikkurin käyttö, kolvaaminen, finnfoamin käsittely, hiominen, liimaaminen)
Taitotavoitteet
Ajattelu ja oppimaan oppiminen L1: Nämä taidot ovat mukana prosessin alusta loppuun saakka. Projektissa keskeisenä on suunnittelu ja suunnitelman jatkuva päivittäminen/muokkaaminen työn edetessä paperipiirroksesta kohti valmista työtä. Koko prosessi perustuu jatkuvaan arviointiin, tutkivaan ja luovaan työskentelyotteeseen, vain kokeilemalla selviää, missä aluksen painopiste on ja minkä mallinen pohjan pitää olla, jotta se kelluu ja liikkuu vedessä mahdollisimman hyvin.
Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu L2: Oma suunnittelu (muoto ja maalaus, koristelu ja muut ulkoiset tai toiminnalliset ratkaisut) ja valmiin tuotoksen esitteleminen muille yhteisessä uittotilaisuudessa (lasten uima-allas koulun pihalla).
Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot L3: Turvallisuus (oma ja muiden) puutyötilassa työskentelyssä ja erilaisten (kuumalanlkaleikkuri, kolvi, liima) työkalujen käytössä. Materiaalia käytetään säästeliäästi, aluksen materiaalia leikataan siten, että tulee mahdollisimman vähän hukkapaloja.
Monilukutaito L4:
Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen L5:
Työelämätaidot ja yrittäjyys L6: Pitkäjänteinen työskentely oman projektin parissa, tiedon ja ideoiden jakaminen muiden kanssa. Erilaisien vaihtoehtojen kokeilu, sinnikkyys työn loppuun saattamisessa.
Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen L7: Oman projektin suunnittelu, toteuttaminen ja lopputuloksen arvioiminen.
Arviointi
Jatkuva arviointi
Työtavat
Materiaalit ja laitteet
Onnistumiset
Konkrettinen tuotos, jota voidaan testata pihalla uima-altaassa. Vedessä sujuvasti liikkuvan kopterin näkeminen on ollut oppilaille tärkeä onnistumisen hetki.