Suomalainen alakoulu verkkokaupan pyörittäjänä? Luit oikein! Pari vuotta sitten Hintan koulussa innostuttiin toden teolla muotoilukasvatuksesta. Alkusysäyksen toi koululle hankittu laserleikkuri. Uuden laitteen innostamana kaksi luokkaa toteutti korusuunnittelu- ja valmistusprojektin. Samalla syntyi Hintan koulun oma tuotemerkki Hintta Design. Korujen suosio yllätti suunnittelijat ja koulun väen totaalisesti, asiakkaita nimittäin riitti koululla jonoksi asti. Tästä se ajatus sitten lähti; miksipä ei tuotteita alettaisi
STEAM in Oulu blogi
STEAM isolla A:lla
Taiteen merkitys STEAM-projekteissa on usein oppiaineiden sidosliiman asemassa. Taide kokoaa oppiaineet yhteen muotoilun ja tuotesuunnittelun puitteissa. Kuvataiteella on tässä tärkeä rooli, mutta se voi olla vielä suurempi. STEAM-projekteissa voi opiskella kuvataiteen sisältöjä ja lisätä taidekasvatuksen merkitystä. Kun kuvataiteen opiskelussa yhdistetään teknologiaa ja luonnontieteitä oppilaat innostuvat kuvataiteesta sukupuolesta riippumatta. Valitettavan usein kuvataidetta pidetään tyttöjen aineena ja kuvataiteesta kiinnostuneet pojat valitsevat teknisen
Vuosi liikkeelle täydellä höyryllä!
Vuosi 2020 on lähtenyt liikkeelle täydellä höyryllä. Olimme tammi-helmikuun vaihteessa STEAM-porukalla esittelemässä toimintaa OPI-päivillä. Alla olevassa kuvassa on murto-osa meidän ständillä olleista aktiiveista. Kiinnostusta riitti mukavasti ja monta hyvää keskustelua saimme käydä. Kiitos kaikille mukana olleille! Kuten varmasti aikaisemmista kirjoituksista ja videoista ilmenee on Oulun Yliopiston FabLabilla ollut tärkeä rooli STEAM-täydennyskoulutuksissa. Koko ajan olemme käyneet myös keskustelua Kasvatustieteiden tiedekunnan
STEAM-vierailu Tanskaan, 2019 pakettiin ja kevättä kohti
Kävimme marraskuun lopussa tutustumassa tanskalaiseen Maker-kulttuuriin ja hakemassa virikkeitä omaan toimintaamme. Videokooste päivistä. Kerron hieman ohjelmasta ja vierailupaikoista. Tärkeämpää on kuitenkin miettiä, miksi tätä tehdään ja mitä haluamme yhdessä saavuttaa? Tätä dialogia kävimme Tanskassakin paljon. Yhdessä oivallamme enemmän ja ideoiden jakaminen on tärkeää. Näkemykset tanskalaisten kanssa menivät todella mukavasti yhteen. Linkistä pääset lukemaan Hanne Voldborg Andersenin tanskankielistä kirjoitusta vierailustamme.
Mitä peruskoulun STEAM oikeasti on?
STEAM-kasvatus käyttää luonnontieteitä, tekniikkaa, taidetta ja kädentaitoja lähestymistapoina oppilaiden itseohjautuvuuden, vuorovaikutustaitojen ja kriittisen ajattelun opettamiseen. Tavoitteena on kasvattaa sinnikkäitä, vastuuntuntoisia, yhteistyökykyisiä ja rohkeita ongelmanratkaisijoita. Oulussa kehitteillä olevan peruskoulun STEAM-opinpolun neljä osa-aluetta ovat askartelu ja rakentelu, tutkiminen ja innovointi, koodaus ja ohjelmointi sekä digitaalinen valmistaminen. Näistä teemoista ja niihin liittyvästä pedagogiikasta järjestettiin “Digitaalinen valmistaminen kouluissa” -koulutus kahdelletoista peruskoulun opettajalle Oulun yliopiston FabLabissä lukuvuonna 2018-2019. Kouluttajat