”geometrisiin kuvioihin tutustuminen”
aloittelija
Kuvaus kokonaisuudesta
Harjoittelimme ekaluokkalaisten kanssa tunnistamaan erilaisia geometrisia tasokuvioita, sekä luomaan uusia muotoja niiden avulla. Apuna käytimme Osmo Coding Tangram -välineistöä. Tunneilla työskenneltiin sekä pareittain, että yksin. Pelissä esiintyneiden hahmojen avulla harjoiteltiin sadutuksen alkeita. Hahmoille keksittiin nimiä, ja mietittiin hahmoille jokin yksinkertainen tarinan juoni.
Luokka-asteet
1.
Oppiainesisällöt
- Matematiikka: geometria
- Äidinkieli: sadutus, tarinoiden keksimisen alkeet
Taitotavoitteet
- Matematiikka: Oppia tunnistamaan ja nimeään geometrisia tasokuvioita: kolmio, neliö, nelikulmio. Ymmärtää, että kuvioita yhdistämällä voidaan luoda uusia kuvioita.
- Äidinkieli: Nimien keksiminen, yksinkertaisen juonikaavion keksiminen: alku, huippukohta, loppu.
- Työskentelytavoitteet: Parityöskentely: yhteistoiminnallinen työskentely, vuorovaikutustapojen huomioiminen. Yksilötyöskentely: loogisen päättelyn taitojen vahvistaminen.
Arviointi
- Formatiivinen arviointi työskentelyn lomassa. Työskentely ja osaaminen.
- Yhteinen arviointikeskustelu jakson lopuksi.
Työtavat
- Parityö ja yksilötyö. Yhteistoiminnalliset menetelmät.
Materiaalit ja laitteet
- Osmo Coding Base Set
- Osmo Coding Tangram
- iPadit ja Osmo-setit
Onnistumiset
- Motivointi onnistui helposti.
- Oppimisen sisältötavoitteet saavutettiin hyvin.
- Yhdessä toimiminen pareittain sujui pääsääntöisesti hyvin.
- Kokonaisuus ruokki hienosti lasten mielikuvitusta.
- Tehtävä pakotti oppilaat uudenlaisen asian eteen, koska perinteisesti iPadeilla työskennellään yksin. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen merkitys korostui, kun laite piti jakaa parin kanssa, vaikka intoa yksin tekemiseen olikin paljon.
Mitä muuttaisimme?
- Laitteita voisi olla jatkossa enemmän käytössä.
- Äidinkielen osuutta kannattaa laajentaa seuraavalla kerralla.
- Osmot lisäävät haastetasoa melko pian, joten oppilailta vaaditaan sinnikkyyttä. Seuraavalla kerralla tämä asia kannattaa huomioida jo ennalta paremmin ja tarjota oppilaille työkaluja (ajattelumalleja), joiden avulla sinnikkyyttä vaativista tilanteista selviää.