”kevään merkit”
aloittelija
Kuvaus kokonaisuudesta
Jakaannuttiin kahteen ryhmään:
Pienimmillä oli oma retki, jonka maastoksi valikoitui helpompi kulkuinen metsä. Metsässä liikkuessa lasten motoriikka sai harjoitusta. Yhdessä tutkittiin luontoa. Sanoitettiin asioita, ihmeteltiin ja tutkittiin.
Ryhmän isommat lapset tutkivat luontoa vaikea kulkuisemmassa metsässä leikkikiikareilla katsellen ja havainnoiden. Metsässä liikkuessa lasten motoriikka sai harjoitusta. Mukana lapsilla oli kevätbingopaperit, jotka houkuttivat etsimään luonnosta erilaisia kevääseen liittyviä asioita. Lapset saivat kuvata löytämiään kevään merkkejä Ipadilla. Retkeen sisältyi paljon keskustelua, ihmettelyä ja oivalluksia.
Luokka-asteet
0.-4.vuotiaat
Oppiainesisällöt
Vasun oppimisen alueet:
Tutkin ja toimin ympäristössäni
Kasvan, liikun ja kehityn
Laaja-alaisen osaamisen alueet:
Ajattelu ja oppiminen
Itsestä huolehtiminen
Digitaalinen osaaminen
Kulttuurinen osaaminen ja ilmaisu
STEAM osa-alueet:
Tutkiminen ja innovointi
Taitotavoitteet
Projektityötaidot
Tutkimisen taidot
Metsässä liikkuessa: motoriset taidot
Arviointi
Ipadilla otettuihin kuviin palattiin uudelleen päiväkodissa. Katselun lomassa kerrattiin mitä kevään merkkejä retkellä löysimme ja mitä lumelle oli tapahtunut. Lapset kertoivat havainnoistaan myös vanhemmilleen iltapäivällä kotiin lähdön hetkellä.
Työtavat
Pienryhmätoiminta
Luontokasvatus
Digitaaliset välineet
Materiaalit ja laitteet
Ibad
kiikarit
Kevätbingo
Onnistumiset
Mitä muuttaisimme?