”Taideteoksia liikkeeksi tutkien”
aloittelija
Kuvaus kokonaisuudesta
Oppilas tutustuu (kotikaupunkinsa) kulttuurielämyksiin.
Oppilas tutustuu liikkeeseen taiteen ja ilmaisun keinoin.
Oppilas tutustuu väreihin, värioppiin ja värien liukenemiseen tutkivan
oppimisen keinoin.
Luokka-asteet
3.
Oppiainesisällöt
Kuvataide (värioppi / värien sekoittaminen/ abstrakti taide/ vesiväritekniikat)
Liikunta (tanssillinen- kehollinen liikeilmaisu, musiikkiliikunta) Ympäristöoppi (tutkimisen taidot ja siihen liittyvä käsitteistö)
Taitotavoitteet
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen
-Värien sekoittaminen tutkivalla ja toiminnallisella työtavalla herättää luontaista uteliaisuutta ja vaatii ongelmanratkaisu- ja päättelytaitoja Oppimista tapahtuu projektin aikana vuorovaikutuksessa vertaisiin (pari- ja ryhmätyöskentely, vertaispalautteet)
L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
-Projektissa on mahdollista kokeilla erilaisia ilmaisutapoja ja nauttia tekemisestä ja itseilmaisusta taiteen keinoin
L4 Monilukutaito
-Kuvien havainnointi, tulkitseminen, tuottaminen ja niiden arviointi -Teosten kuvaaminen ja mediaesityksen luominen sekä esittäminen
L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen
-Dokumentointitaidot teknologialaitteita hyödyntäen
L6 Työelämä ja yrittäjyys
-Taidemuseovierailu vahvistaa työelämä- ja vuorovaikutustaitoja
Arviointi
-Työskentelytaidot: taideteosten parissa taidemuseolla, kuvataiteellinen työskentely, tutkijan taitojen kehittyminen
-Vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot
-Itseilmaisu/liikeilmaisu
-Oppilaan arviointitaitojen kehittyminen
-Opettaja havainnoi työskentelyä ja sen etenemistä: taideteoksen dokumentointi – (kuva/kysymyspaperi), tutkijataitoja (tutkijapaperi -värien tutkiminen) ja abstraktin taideteoksen tuottamista (värioppi) sekä kehollista itseilmaisua.
Työtavat
Lisätietoa kokonaisuudesta löydät täältä:
Taideteoksia liikkeeksi tutkien
Materiaalit ja laitteet
Onnistumiset
Mitä muuttaisimme?