Tulivuori-projekti
Taituri
Kuvaus kokonaisuudesta
Lapset ideoivat ja rakensivat pienryhmissä (3–4 lasta) tulivuoren erilaisia materiaaleja hyödyntäen, sekä toteuttivat tulivuoren purkauksen (tiedetutkimus).
Tulivuori-projekti on laaja-alainen oppimiskokonaisuus, jota voidaan soveltaa eri ikä- ja taitotasoilla. Tulivuoren toteuttaminen voi olla osana laajempaa projektia tai yksittäinen projekti, joka voidaan toteuttaa sisällä tai ulkona esim. luonnonmateriaaleja hyödyntäen: lumi, hiekka jne.
Luokka-asteet
Varhaiskasvatus
Oppiainesisällöt
Varhaiskasvatuksen oppimisen alueet: kielten rikas maailma, ilmaisun monet muodot, minä ja meidän yhteisömme, tutkin ja toimin ympäristössäni sekä kasvan, liikun ja kehityn sekä STEAMin osa-alueista projektissa toteutuvat: kädentaidot ja rakentelu, tutkiminen ja innovointi, taide ja kirjallisuus sekä digitaalinen suunnittelu ja valmistaminen (projektin vaiheista otetuista kuvista kirjan valmistaminen Book Greatorilla).
Taitotavoitteet
- Projektityöskentely, innostuminen Steam työskentelyyn
- Yhdessä suunnittelu ja ideointi
- TVT-taidot (tiedon etsintä, projektin vaiheiden valokuvaaminen, Book Greator sovelluksen käyttämisen harjoittelu sekä yhdessä kasvattajan kanssa kirjan tekeminen
- Rakentaminen, ongelmanratkaisu, mittaaminen, laskeminen
- Ryhmätyötaidot, yhteistyö
- Itse tekeminen ja kokeileminen
Arviointi
Prosessin aikana toteutettiin jatkuvaa arviointia sekä projektin lopuksi tehtiin pienryhmissä yhteistä arviointia koko projektista.
Työtavat
Toteutus ryhmätyönä pienryhmissä. Tuotteen ideointi ja suunnittelu piirtäen ja muovaillen. Dokumentointi toteutui kirjan muodossa.
Materiaalit ja laitteet
Sanomalehtiä, teippiä, foliota, dublot, sakset, laavalle astia tulivuoren sisään, tarjotin.
Laava: etikkaa, ruokasoodaa, vettä, fairyä ja elintarvikeväriä, erilaisia mittausvälineitä
Tabletti: dokumentointi, kirjan valmistus
Onnistumiset
Projekti oli lapsia innostava ja he saivat toteuttaa omaa luovuuttaan yhdessä tehden, tutkien ja ongelmia ratkoen. Yhteistyö pienryhmissä sujui hyvin, keskustelu ja ideointi oli vastavuoroista, jokainen pääsi osalliseksi.
Lapset rakensivat pienryhmissä tulivuoret ja innostus jatkui ulos leikkeihin, jossa hiekkalaatikolla tulivuorien rakentaminen jatkui ja niiden ympärille rakentui leikkejä. Kiinnostus tieteellisiin kokeisiin ja eri aineiden sekoittamisesta tuleviin kemiallisiin reaktioihin vahvistui, halu kokeilla uudelleen.
Mitä muuttaisimme?
Projektissa oli ennalta ajateltuna materiaalit mitä projektissa tarvitaan, joten lähtisimme vielä enemmän heti aloitusvaiheessa ideoimaan ja etsimään lasten kanssa yhdessä tietoa siitä, millaisia mahdollisuuksia olisi toteuttaa tulivuori (lumi, taikina yms.).