Rohkeus kasvaa yhdessä
Opettaja Jaakko Määtän mukaan STEAM in Oulu on vapautta kokeilla ja tehdä. ”Isoja asioita, joita voi olla vaikea käsikirjoittaa etukäteen.” Yhtä asiaa kuitenkin tarvitaan.
Jaakko Määttä istahtaa alas pulpetin ääreen. Ollaan Kirkkokankaalla, Oulujoen alakoulussa, jossa Määttä on opettanut oululaislapsia jo kaksikymmentä vuotta.
– Täällä on sopivan innostuneet työkaverit, jotka pitävät keski-ikäisen miehen liikkeessä, Määttä naurahtaa.
Tänä vuonna Määtän luokassa on 6.-luokkalaisia. Hän on opettanut samaa porukkaa 3. luokasta lähtien.
– Olen tykännyt tosi paljon siitä, että olen saanut olla saman porukan kanssa. Pääsee pitkällä ajalla näkemään oppilaiden kehittymisen.
Viime vuosina Määttä on päässyt näkemään myös sen, miten oppilaisiin, oppimiseen ja kehittymiseen vaikuttaa se, että opetukseen on tullut mukaan uutta. Kyse on STEAM in Oulusta.
Vaikka sutta ja sekundaa mutta aina priimaa
Määtälle STEAM in Oulu merkitsee vapautta kokeilla ja tehdä.
– Isoja asioita, joita voi olla vaikea käsikirjoittaa etukäteen, Määttä kuvailee.
Otetaan esimerkki.
Kun Määttä kävi ala-astetta, joka sattumoisin oli sama Oulujoen koulu, jossa hän nyt opettaa, ryhmätyöt kulminoituivat yhteen asiaan: punaiseen kartonkiin. On pakko nyökytellä, kun Määttä arvelee, että aika monella on samanlaisia muistoja omilta kouluajoilta.
”Tärkeintä on se, mitä teit, mitä opit, mitä olisit voinut tehdä toisin ja mitä opit kavereiden kanssa ryhmässä.”
Jaakko Määttä
Tänä päivänä Oulujoen koulussa ja eri puolilla Oulua päiväkodeissa, alakouluissa, yläkouluissa ja lukioissa yhdessä tekeminen tarkoittaa kuitenkin jotain muuta. Olennaista ei ole lopputulos vaan matka maaliin.
– Lopputulos voi olla vaikka sutta ja sekundaa, Määttä sanoo rauhallisella äänellään. – Tärkeintä on se, mitä teit, mitä opit, mitä olisit voinut tehdä toisin ja mitä opit kavereiden kanssa ryhmässä.
Remonttipartio ja muita nostattavia kokemuksia
Kun puhutaan STEAM in Oulusta, puhutaan yhdessä tekemisestä ja oppimisesta sekä eri oppimisen alueiden, oppiaineiden, pedagogiikan ja teknologioiden yhdistämisestä laajoiksi oppimiskokonaisuuksiksi.
– Se on rohkea tapa opettaa, Määttä sanoo.
Matkasta tulee usein aivan erinäköinen kuin olisi voinut etukäteen kuvitella.
STEAMin hienous piilee Määtän mukaan useammassa asiassa. Ensinäkin matkaan, oppimiseen, kuuluvat käsillä tekeminen, tutkiminen, esitteleminen, toisten opettaminen ja toisilta oppiminen – toki edelleen opettajan tuella ja opetussuunnitelman mukaisesti.
Toiseksi matkasta tulee usein aivan erinäköinen kuin olisi voinut etukäteen edes kuvitella.
– Usein ei ole valmista tuntisuunnitelmaa. Vain maali, johon tulisi päästä. Kokeillaan ja testataan.
Kolmas merkittävä asia Määtän mukaan STEAMissa on se, että se tuo monipuolisesti esille oppilaiden vahvuuksia ja piileviä kykyjä. Etenkin oppilaat, jotka eivät välttämättä pääse näyttämään taitojaan perinteisesti kynän ja paperin kanssa, pääsevät tuomaan vahvuuksiaan esille STEAMin kautta.
– Meillä on koululla esimerkiksi remonttipartio. Joku nuorempi voi korjata vanhemman pyörän. Oppilas vahvistuu, kun hän osaa ja pystyy neuvomaan toista. Ne ovat nostattavia kokemuksia, Määttä sanoo.
Penaalin sisältö haltuun rauhassa
Myös Jaakko Määtälle itselleen STEAM on ollut matka. Se alkoi jo yli 10 vuotta sitten Innokas-oppimisverkoston Lego-robottiprojektin kautta. Samoihin aikoihin hänellä oli luokka, jota oli vaikea opettaa perinteisin menetelmin.
– Näennäisesti ihan muuta tekemällä pystyimme pääsemään hyviin oppimistuloksiin teoria-aineissakin, Määttä kertoo.
Määttä nostaa jälleen esille rohkeuden: rohkeuden hakea erilaisia keinoja opettaa ja oppia. Kun Oulujoen silloinen rehtori Esko Silvola ehdotti Määtälle STEAMia, Määttä ei tiennyt, mihin oli lähtemässä mukaan.
– Ajattelin, että tuskin häviääkään mitään.
Alusta lähtien imu oli hyvä ja porukalla mentiin eteenpäin. Määttä vertaa aloitusta, tuloksia ja tuloksien myötä lisääntynyttä rahoitusta start-upiin. Hän lähettää opettajakollegoilleen samoja terveisiä kuin oppilailleen:
– Ei kannata katsoa sitä, että koko penaalin sisältö pitäisi olla hallussa heti. STEAMia on se, että oman tekemisen kautta rohkaistuu.
Rohkeuden lisäksi tarvitaan aikaa ja asioiden kokeilemista. Lisäksi on vielä hyvä muistuttaa itseä siitä, että kehittyminen ja oppiminen eivät vain odota jossain vaan ovat läsnä kaiken aikaa, yhdessä tehden ja matkaten.