ToolCamp – Oulun suurin STEAM-tapahtuma
ToolCamp haastaa oululaiset lapset ja nuoret ratkaisemaan ajankohtaisia haasteita. #toolcampoulu @steaminoulu
ToolCamp on vuosittainen kekseliäisyyttä, luovuutta ja yhteistyötä juhlistava kokonaisuus. Sen aikana eri-ikäiset lapset ja nuoret työskentelevät haasteiden parissa ja ideoivat ratkaisuja niihin.
ToolCamp on kokonaisuus, joka muodostuu työskentelystä päiväkodilla tai koululla ja ToolCamp-päivästä. Lapset ja nuoret työskentelevät ryhmissä ensiksi omissa yksiköissään ja niistä valitaan edustajat ToolCamp-päivään. Päivän aikana ryhmät esittelevät luovat ja vastuulliset ratkaisunsa yleisölle ja tuomaristolle.
Kokonaisuus huipentuu ToolCamp-päivään, joka järjestetään tiistaina ja keskiviikkona 21.-22.5.2024.
ToolCampin järjestävä Oulun kaupungin Steam in Oulu -verkosto.
ToolCamp-päivä 21.-22.5.2024
ToolCamp-päivässä yksiköiltä valitut ryhmät esittelevät töitään messupisteillä ja lyhyillä esityksillä. Päivän aikana on ohjelmaa myös opettajille.
Missä: Oulun Energia Areena
Milloin: 21.-22.5.2024
Tervetuloa tutustumaan ja juhlistamaan lasten ja nuorten luovuutta ja kekseliäisyyttä!
ToolCamp-päivän ohjelma
Klo 8.30 Tapahtuma-alue aukeaa, pisteiden pystyttäminen
Klo 9.15 Tapahtuman avaus päälavalla
Klo 9.30-10.15 Puolet ryhmistä pitävät hissipuheet tuomareille päälavalla, puolet ryhmistä esittelee töitään omilla pisteillään tuomareille
Klo 10.20-11.05 Puolet ryhmistä pitävät hissipuheet tuomareille päälavalla, puolet ryhmistä esittelee töitään omilla pisteillään tuomareille
Klo 11.15-12.15 Lounas ja tuomarointi
Klo 12.15-13.15 Lounas ja tuomarointi
Klo 13.15-14.15 Tauko ja messupisteiden kiertely
Klo 14.15–14.45 Palkintojen jako päälavalla
Klo 14.45–14.50 Loppujuonto ja kiitokset
Klo 14.50-15.00 Messujen purku
Klo 15.00 Tapahtuma päättyy
Klo 15.15 Linja-autot lähtevät kotiin
Kenelle ToolCamp on?
- ToolCamp on avoin kaikille oululaisille 0.-9 luokkien lapsille ja nuorille sekä toisen asteen opiskelijoille.
- Haasteita ratkotaan 3-5 hengen ryhmissä.
- Kokonaisuus sopii kaikenlaisille lapsille ja nuorille, yhdistelee eri oppi-aineita ja opetusmenetelmiä.
- Päätapahtumaan voi osallistua vieraana.
Suunnitteluhaasteet
Voitte valita yksiköllenne/ryhmällenne yhden tai useamman haasteen ratkaistavaksi. Jokainen ryhmä kehittää ratkaisun yhteen haasteeseen.
Haaste 1: Luonnosta energiaa
Suunnitelkaa innovatiivinen ratkaisu tuottaa energiaa luonnossa tai siellä liikkuen. Ratkaisu voi liittyä yksilöiden omaan toimintaan, laajemmin omaan yhteisöön, kaupungin tasolle, valtakunnan tasolle tai maailmanlaajuisesti.
Haaste 2: Hyvinvointi ja turvallisuus
Suunnitelkaa ratkaisu, joka lisää yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa ryhmässä tai yksikössä ja
- vähentää yksinäisyyttä tai
- ennaltaehkäisee digikiusaamista tai
- on ratkaisu lisääntyvään liikkumattomuuteen
Ratkaisun tulee edistää turvallista, yhteisöllistä ja hyväksyvää ilmapiiriä.
Haaste 3: Tulevaisuuden kaupunki
Valitkaa jokin näistä vaihtoehdoista:
- Suunnitelkaa miten meri ja muut Oulun vesistöt saadaan näkyväksi osaksi kaupunkilaisten arkea
- Suunnitelkaa ratkaisu kiertotalouden kehittämiseen. Miettikää innovatiivisia ratkaisuja esim. miten jakaminen, lainaaminen, vuokraaminen, yhteisomistaminen voisi kehittyä
- Kuvitelkaa autoton Oulun keskusta. Suunnitelkaa mitä toimintoja torinrannan isoilla parkkipaikoilla voisi olla kaupunkilaisten iloksi. Miten torinrannasta saadaan houkutteleva ja viihtyisä lapsille ja nuorille?
- Suunnitelkaa ratkaisu lukemisen ja lukuinnon lisäämiseen julkisissa tiloissa esim. päiväkoti, koulu, kirjasto, Valkea tai Ideapark. Mitä siellä pitää olla? Millaista toimintaa siellä järjestetään?
Kilpailukategoriat ja -kriteerit
ToolCamp-päivässä tuomaristo tutustuu ryhmien tekemiseen, tuotoksiin ja esityksiin. Tuomaristo palkitsee töitä eri kategorioissa, joiden kriteerit on esiteltynä alla. Eri kategorioissa on omat sarjat päiväkodin, alakoulun ja yläkoulun ryhmille.
Yhteistyö
Yhteisvastuu
- Osallistujilla on yhteisvastuu suunnitteluhaasteesta.
- Osallistujat tekevät päätöksiä sisällöstä, prosessista ja ratkaisusta yhdessä.
Roolitus
- Osallistujat ovat riippuvaisia toistensa panoksesta suunnitteluhaasteen ratkaisemisessa (jokaisella ryhmässä on erityinen rooli).
Yhteistyön dokumentointi
- Osallistujat kertovat yhteistyöstään perusteellisesti
- Osallistujat dokumentoivat yhteistyönsä (esim. kuvat, video, mallit).
- Osallistujat kuvaavat onnistumisia, haasteita, valintoja/ kieltäytymisiä ja eri roolejaan yhteistyössä.
- Jokainen ryhmässä osaa vastata kysymyksiin, jotka liittyvät ryhmän työhön, sisältöön, prosessiin ja ratkaisuun.
Vastuullisuus
Elinkaari
- Osallistujien suunnittelema tuote tai palvelu on mahdollisimman pitkäikäinen ja kestää hyvin aikaa.
- Kaikki materiaali on mahdollisimman hyvin kierrätettävää tai se on jo valmiiksi suunniteltu niin että kierrätysmateriaalia hyödynnetään mahdollisimman paljon.
Ekologisuus
- Osallistujien suunnittelemassa tuotteessa tuhlataan mahdollisimman vähän luonnonvaroja ja se on ympäristöystävällinen
- Osallistujat kuvailevat ja perustelevat materiaalin valinnan ratkaisussaan
Eettisyys
- Osallistujien suunnittelema tuote tai palvelu ottaa mahdollisimman hyvin huomioon kaikki käyttäjä- ja erityisryhmät.
Teknologian soveltaminen
Teknologian käyttö tiedon haun ja dokumentoinnin tukena
- Osallistujat käyttävät tietotekniikkaa prosessinsa aikana – esim. kun osallistujat tekevät omia kenttätutkimuksiaan ja rakentavat tietoa.
Yhteistyö teknologian avulla
- Osallistujat työskentelevät yhdessä myös digitaalisesti ja esittelevät tietonsa ja mallinnuksensa myös teknologian avulla.
Digitaalinen suunnittelu ja valmistus
- Osallistujat käyttävät digitaalista suunnittelua ja valmistamista ratkaisunsa valmistamiseen.
- Osallistujien ratkaisussa on digitaalisesti toteutettuja osa-alueita.
Ongelmanratkaisu ja innovatiivisuus
Ratkaisun kuvaus ja sen perustelut
- Osallistujien ratkaisu on innovatiivinen.
- Osallistujien ratkaisu on toteutettavissa tosielämässä.
- Osallistujat osaavat perustella ja kertoa, miten he ovat tulleet ratkaisuunsa.
Kohderyhmän käyttö
- Osallistujat testaavat ratkaisua valitsemallaan kohderyhmällä.
- Osallistujat parantavat ratkaisuaan kohderyhmän antaman vastauksen perusteella .
- Osallistujat osaavat perustella ratkaisun soveltamisen ja sen merkityksen valitsemalle kohderyhmälle.
- Osallistujat käyttävät tiedon, jonka ovat saaneet kenttätutkimusten kautta, suunnitteluhaasteensa ratkaisun kehittämiseen.
Viestintä ja visuaalisuus
Prosessin kuvaus
- Osallistujat kuvaavat prosessiaan suunnitteluhaasteen, kenttätutkimuksen, ideoiden luomisen ja ratkaisun kautta, jotta yhteys tulee selväksi.
- Osallistujat kuvaavat, mitä he ovat oppineet prosessissa ja mitä oppimastaan he voivat hyödyntää tulevissa suunnitteluhaasteissa.
Dokumentoinnin ymmärrettävyys
- Osallistujien viestintä on selkeää.
- Osallistujien tekemässä dokumentoinnissa ja ratkaisussa on mietitty visuaalisuutta.
- Osallistujien esityksestä näkee, että heidän työskentelynsä on edennyt suunnitteluprosessin vaiheiden mukaan.
Taistelija
- Osallistujat osoittavat suurta sitoutumista ja motivaatiota prosessiinsa ja ratkaisuunsa.
- Osallistujat jatkavat työtä, vaikka kohtaavat suuria vastoinkäymisiä.
- Osallistujat löytävät omaperäisiä ja erilaisia ratkaisuja suunnitteluhaasteeseensa.
Ota yhteyttä
Paula Vorne
paula.vorne(a)ouka.fi
Maikki Manninen
maikki.manninen(a)ouka.fi